vineri, 9 ianuarie 2009

Comeback crizat

Dupa o pauza de trei luni, revin sa va explic de ce am luat-o. Primul motiv ar fi o lipsa totala de noutati atragatoare pe piata auto. Ce era de iesit prin Europa a cam iesit. Precum copiii mici si simpatici in timp de razboi, noile creatii ale diversilor producatori auto au iesit pe portile fabricilor cu bucurie si speranta in priviri, numai ca sa constate ca in jurul lor e distrugere si un haos de neimaginat. Iar modele care alta data s-ar fi bucurat de receptivitatea unei piete care sa le primeasca cu bratele deschide acum s-au lovit de zidul inexorabil al celei mai dure crize din ultimii 70 de ani.

Acum vreo 4 luni scriam un articol foarte critic la adresa noilor venite Mercedez-Benz GLK si Audi Q5. Se pare ca publicul a fost si mai dur decat mine: pur si simplu nu le-a vrut. GLK e in piata de 5 luni, timp in care am avut fix 3 cereri pentru o asemenea masina, si asta in conditiile in care masinile vandute de noi costa mai putin decat in reprezentantele mono-marca. La Audi Q5 situatia e si mai jalnica: e de doua luni pe piata (din noiembrie), si nu am avut nici macar o singura cerere! Singura perioada in care a suscitat ceva interes a fost cu vreo doua luni inainte de lansare. Atunci au fost persoane care au intrebat. Dar asta era in septembrie, o luna linistita, in care spectrul crizei inca parea indepartat, guvernul striga sus si tare ca economia duduie, toate erau calme si 1 EURO = 3.6 RON. Dupa trei luni, alegeri parlamentare soldate cu schimbarea guvernului, ajungerea crizei in fiecare casa via ecran TV, 12% cadere a leului si schimbarea pentru a n-spea oara a taxei auto, acest interes nu numai ca pare sa se fi stins, dar ai jura pe rosu ca nu a existat vreodata!

In tot acest timp, producatorii de automobile din toata lumea urla ca din gura de sarpe. Situatia in Statele Unite nu poate fi descrisa decat in doua cuvinte, "disperare cumplita", iar cea din Europa nu e prea departe de acelasi stadiu.
Si, in tot acest timp, potentialii clienti isi freaca fericita mainile gandind "Moaaaaama nene, sa vezi ce or sa scada astia preturile la masini, mama lor de nenorociti, ca prea erau scumpe!". Pentru genul asta de oameni am o veste: sunteti de o imbecilitate crunta! Sunteti gata sa afirmati ca dincolo de varful propriilor nasuri nu exista nimic! Si inainte de a sari la gatul meu, o sa va explic si de ce sunteti atat de varza.

Sa luam spre exemplu un Audi de 40.000 Euro, care, datorita crizei si clientilor, va trebui vandut pe la vreo 33.000 Euro (ca sa se scape de el). Ce chilipir, dom'le! Mda, numai ca lucrurile functioneaza asa: dealer-ul nu mai face aproape nici un profit la masina (daca nu cumva e fortat s-o dea in pierdere, totul cu invoire de la importator, ca sa-si deblocheze banii), importatorul nu mai face nici el nici un pic de profit , iar producatorul, adica Audi, suporta o parte din pierdere. Pana aici nimic spectaculos, iar clientul ahtiat dupa chilipiruri va ridica din umeri neinteresat.

Numai ca mai e un aspect: bugetul de cercetare al producatorilor, astfel incat sa scoata masini noi, sa isi innoiasca tehnologia si, in general, sa existe un progres (ca altfel umblam toti cu Ford Model T), se cifreaza pe la vreo 2 miliarde de Euro in cazul aceluiasi Audi. Cele 2 miliarde vin din profitul facut prin vanzarea masinilor in anii precedenti. Daca nu mai exista profit, nu vor exista nici modele noi. Chestie inacceptabila! Drept care producatorul se va orienta spre alte surse de unde sa ia banii respectivi, si singurul loc de unde se mai poate taia ar fi CALITATEA. Asta inseamna... ce? Hai ca spun eu, simplu si direct: masini mai proaste. Calitate de ansamblare inferioara, mai putini roboti de mare precizie, ochi inchisi la mici defecte de fabricatie de catre CTC, piese mai ieftine, facute din materiale de o calitate inferioara celei de pana acum, deci care se si defecteaza mai repede...

Si acum un iubitor de masini ar trebui sa fi inteles totul deja, si sa se gandeasca la o multime de nume: Hispano-Suiza, Simca, Duesenberg, Studebacker, Cord, Hudson, Isotta-Fraschini, Auburn, DeSoto. Toate marci de renume la un moment dat, toate falimentate de diverse crize economice, cele mai multe in urma marelui crah din anii '30. Cam aici a dus, printre alti factori, si ideea "Las' ca le ieftinesc ei". Oameni au dus alti oameni la faliment.

Bravo, distinsi clienti. Raman la parerea mea dintotdeauna: ia-ti masina pe care ti-o permiti! Daca nu ti-o permiti, atunci mergi dracului cu RATB-ul.

5 comentarii:

LiaLia spunea...

Mai ales românul merge pe principiul "ACUM să fie ieftin, restul nu mai contează", aşa că ... Dar am şi eu o întrebare: oricât ar fi criza de criză, crezi că îşi va permite vreodată Audi sau Mercedes să facă rabat atât de mare la calitate încât să devină pericole publice?

LiaLia spunea...

By the way, welcome back, Mister Congeniality :P

Nic spunea...

Draga Lia, nu. Nu vor reduce atat de tare incat sa devina pericole publice. Dar Mercedes-Benz se afla si asa destul de jos in topul de satisfactie a consumatorului facut de JD Powers, dupa ce intre anii '50 si '80 a fost ca permanent in primii 5 in lume. Asa ca masinutele astea vor fi, eventual, si mai putin fiabile decat erau considerate. Ca si om care vezi un Mercedes sau un Audi pe strada, vei fi tentat sa zici "ce misto" si sa incerci sa iti si iei. Ca proprietar, odata ce trebuie sa ajungi lunar cu el in service ca a mai picat cine stie ce piesa, vei fi tentat sa nu iti mai cumperi marca respectiva, vei trece la altceva. Nu e vorba despre ce isi permit sau nu firme ca Merc sau Audi, ci despre incotro sunt impinse. Orice firma moare daca nu i se cumpara bunurile produse sau serviciile oferite.

Unknown spunea...

Producatorii au profit mare din piese de schimb iar dealerii din revizii. Sa nu dramatizam mai mult decat e cazul. Atata timp cat vor VINDE chiar daca cu profit mai mic, vor trece criza cu bine...

Nic spunea...

Alecule, aici te inseli imens! Piesele de schimb nu aduc cine stie ce profit pentru producator, pentru ca nu producatorul le face! Sunt facute de terte firme, provideri de piese. Iar revizii? come on! Daca ai fi vazut vreodata o contabilitate de dealership, ai sti ca profitul vine 80% din vanzari auto, nu din service. Stii cati dealeri auto ar fi fericiti sa li se permita sa aiba sigla deasupra capului dar sa nu fie obligati sa aiba service? 95% din ei! Service-ul e o durere de cap infioratoare, si nu, nu face nici pe departe atatia bani cat crezi tu, atata vreme cat e service de reprezentanta.