miercuri, 3 septembrie 2008

Cam inutil...

Segmentul SUV-urilor compacte premium a luat ceva avant anul asta. Acum aproximativ o luna spectatoarele fidele ale serialului "Sex & The City" au vazut in lung-metrajul omonim noul Mercedes-Benz GLK, noua creatie a casei cu stea pe capota.

Masinuta asta e un pas hotarat pe terenul de joaca pana acum ocupat numai de concurentii de la BMW cu X3. Nu vreau sa comentez prea mult prezenta micului bavarez, o sa ma marginesc la cateva adjective: urat, scump, incapabil, inutil. Am vazut o singura varianta de X3 care mi-a placut cum arata in oglinda retrovizoare, dar se datora exclusiv optionalelor: pachet M Sport cu jante mari, faruri "angel eyes" Xenon si o culoare care i se potrivea, albastru Montego. A fost singura data cand mi-a atras atentia. Dat fiind ca nu sunt singurul care crede asta, vanzarile la X3 nu au fost nici pe departe geniale. Dimpotriva, fata de nava amiral X5, s-a vandut sensibil mai slab. Iar X5 nu e chiar o masina de volum, cu toate ca actuala serie are toate sansele sa devina, in urma faptului ca BMW nu prea mai are nimic nou si interesant de oferit in urmatorul an, iar noua Serie 7 nu pare a fi mult mai reusita decat vechea. Oooops, la asta nu s-au gandit niste minti luminate! Bavarezii sunt un pic pe picior gresit!? Dar stai asa, ei sunt pe picior gresit de ceva vreme! Cam de cand l-au angajat pe unul, Bangle, sa le deseneze masinile, si l-au lasat in pace sa o faca. Gestul normal din punctul meu de vedere era sa il arunce pe scari in jos cu un sut in fund (si asta pentru ca sunt nemti, daca erau italienti se discuta toata problema in cu totul alti termeni!). Orice ar fi, daca comparam fotografiile, X3 e foarte perimat, iar vestea proasta e ca pana in 2010 - 2011 nu va aparea noul model.

Ei, dupa umila mea parere, noul Mercedes-Benz GLK si-a propus sa fie... "more of the same", cam in aceeasi oala cu X3, din toate punctele de vedere. A avut o nastere destul de dificila si a suferit schimbare de ultim moment in toata conceptia masinii. Initial trebuia sa se cheme MLK, adica o versiune mai mica a ML Klasse, nicidecum a GL Klasse. Trebuia sa semene la design cu ML, dar sa fie mai mic si sa isi foloseasca farmecele asupra femeilor. Spun asta pentru ca numai o femeie ar putea sa isi cumpere un SUV de clasa compacta la pretul asta, si l-ar privi doar ca pe un accesoriu de moda. Un barbat s-ar orienta, in aceeasi gama de pret (pen'ca masina e scumpa, doamna, scumpa!), spre un SUV de marca mai nipona si de dimensiuni mai mari, sau ar incerca sa isi gaseasca un ML foarte putin rulat, sau nou cu o reducere de pret substantiala, chestie nu chiar imposibila. Probabil de-aia si aceasta intoarcere in ultimul an de dezvoltare catre un alt vehicul din gama cu care sa se inrudeasca din punct de vedere stilistic. Producatorii s-au re-orientat spre GL, mamutul casei (oare de ce imi aduc aminte de "Ice Age"?!). Aici cred ca au avut prima eroare de gandire: GL Klasse e masina cu cele mai masculine si mai angulare forme din catalogul lor. Au creat o masina cu o alura care place mai mult barbatilor. DAR... uitati-va bine la poza, mai ales la capul insului care il conduce! Nu e cam mare in raport cu masina?? In consecinta, au scos o masina care va fi cumparata ca accesoriu de moda de catre femeile care si-ar dori sa fie barbati! Nice job, Mercedes! Mai trebuie doar sa-i dati unul Martinei Navratilova, ca imaginea modelului sa fie completa (ca doar pentru ea a fost facuta, nu?).

In mai putin de doua luni se va lansa inca o masinuta care va cadea fix in mijlocul terenului de joaca despre care vorbeam mai devreme: Audi Q5. Nu e asa ca nu mai puteti de bucurie? Pentru cei cu un simt de observatie mai putin dezvoltat, poza alaturata e a lui, nu a unui Q7. Reteta e foarte simpla: iei toate schitele de design exterior ale unui Q7, le dai "micsorare la 75%" in Photoshop (dupa cum genial s-a exprimat Jeremy Clarkson), mai indulcesti un pic agresivitatea liniilor, ii tragi un badge pe care pui alta cifra si, presto! o masina noua. De acord, nu e desenata cu un creion si o rigla, cum pare sa se fi nascut GLK, dar zau daca ma convinge vreun pic. Nu imi doresc cu tot din adinsul sa fiu rautacios, nu caut nod in papura, dar mie mi se pare ca tocmai prin indulcirea liniilor impozante ale lui Q7 au ajuns la un design... ei bine, tern. Nu are nimic care sa ma atraga cu adevarat, e doar o alta masina; appeal-ul fratelui mai mare dat de dimensiuni si de constitutia serioasa se pierde, si ramanem cu un SUV compact care seamana dar... nu rasare.

Ca si la GLK, pretul lui va fi destul de piperat: o varianta Diesel cu motorul mare, bine echipata, a oricaruia dintre ei va trece cu putin de 50.000 EURO fara sa punem la socoteala vreo taxa a statului. "Spinozitatea" problemei celor trei brand-uri premium e prezentata de concurenta din segmentul nu chiar atat de premium, dar cu ceva mai multa traditie. Hai sa fim seriosi, terenul asta de joaca de care tot fac caz e de fapt proprietatea celor din urma. Toyota Rav4, Honda CR-V, Subaru Forester, Mazda CX-7, Mitsubishi Outlander, Ford Kuga, VW Tiguan (cu care Q5 e si inrudit pe-alocuri), gemenii Chevrolet Epica si Opel Antara... iata numai cateva dintre alternativele oferite de piata, si asta daca nu trecem Atlanticul, toate cu mult mai ieftine. Chiar daca cu au aceeasi doza de "glamour" in ceea ce priveste brand-ul, toate stiu sa faca acelasi lucru: sa meagra bine pe sosea si semi-decent in teren. Si nu am mentionat in enumerarea asta nici un coreean!

In incheiere, nu pot decat sa sper ca aceste doua modele noi si ridicol de scumpe pentru ceea ce ofera cu adevarat (in afara de ideea ca sunt "ultima fita") sa isi gaseasca totusi niste clienti. Dar cu siguranta vor fi oameni care nu ma pot suferi!

3 comentarii:

Anonim spunea...

Hehe, articolu' tau imi provoaca aceeasi dilema pe care o avea un brit acum vreun an sau doi cand se intreba de ce ar trebui sa dea el banu' pe X 3 cand exista Honda sau Toyata Rav 4....nice...

LiaLia spunea...

Daca iti iese vreun comision, sa se cumpere, altfel eu prefer varianta in care nu se mai cumpara "mashinutzele" astea doar pt ca sunt noi si scumpe de catre burtosi pentru amantele lor blonde si care nua u habar de condus sau de jmenari care considera ca au mashina mare si stralucitoare, deci nu e cazul sa respecte vreo regula sau pe colegii de trafic.

Nic spunea...

Crezi ca muncesc gratis? :)) Logic ca as avea un comision!