miercuri, 17 septembrie 2008

Ka-BOOOM!

Reventon se traduce in romana prin “EXPLOZIVUL”. Cu siguranta, cand a fost prezentat la Salonul Auto de la Frankfurt in 2007, explozia pe piata a fost simtita din cel putin trei motive. Primul: este cel mai rapid, mai puternic si mai futurist Lamborghini de pe piata (si asta inseamna superlativul absolut pentru o marca ale carei produse sunt considerate fara exceptie ultra-rapide, ultra-puternice si ultra-futuriste). Al doilea: este prima masina care isi propune sa rivalizeze cu Bugatti Veyron ca pret. Al treilea: se vor fabrica doar 20 de bucati, toate cu numarul de productie brodat intre scaune, cu o masina in plus destinata special muzeului Lamborghini (nr. 0/20). Astfel este asigurata inscrierea cumparatorului de Reventon intr-un club deosebit de select. Singurul grup la fel de exclusivist ar fi cel al proprietarilor de Bugatti Royale (6 bucati produse).

Socant a fost ca dupa prezentare, masina a ramas aceeasi. Rareori vezi un concept trecand direct in productie, fara ajustari, dar de data asta asa a fost. Aceleasi forme extrem de agresive, imprumutate de la avioanele de vanatoare de ultima generatie, aceleasi solutii tehnice uimitoare, si aceleasi detalii tehnice. Motorul este acelasi V12 de 6.5L de pe Murcielago LP 640, dar impins pana la 650 CP si cu un cuplu de 660 Nm. Grupul motopropulsor asigura o acceleratie fulminanta, viteza de 100 km/h e atinsa in 3.3 secunde cu start de pe loc, viteza maxima de 340 km/h.

Artistii de la “Centro Stile Lamborghini” din Santa’Agata Bolognese sunt direct raspunzatori pentru designul fara compromisuri, angular, care evoca avioanele de vanatoare. De altfel, designerii nu au incercat sa ascunda ca s-au inspirat artistic din cel mai capabil avion de vanatoare al momentului, F-22 Raptor. Dar Reventon nu este doar o forma superba fara un fond solid, conturarea sa de catre stilisti a presupus colaborarea foarte apropiata cu Departamentul Tehnic Lamborghini si cu Divizia de Dezvoltare a firmei. Fiecare linie a fost conceputa astfel incat, in afara frumusetii sale, sa aiba si un al doilea scop, acela de a conferi un comportament pur sportiv, nediluat.

Dar, dincolo de conceptul de avion de vanatoare, Reventon incorporeaza si traditia marcii. In 1974 isi facea aparitia probabil cea mai recognoscibila forma a unei masini din toate timpurile: Countach. De atunci, modelele V12 ale firmei au beneficiat intotdeauna de vestitele usi cu deschidere verticala iar Reventon duce mai departe traditia.

Interioriul continua motivul aeronautic, bordul TFT avand in afara de instrumentarul cu design clasic posibilitatea unui afisaj foarte asemanator cu un head-up display aviatic. Materialele folosite pentru crearea atmosferei sunt aluminiul, fibra de carbon, alcantara si pielea de cea mai inalta calitate. Monitorizarea fortelor G se face pe un display grafic X0Y, aceasta fiind o alta inovatie in domeniul auto prezenta de ceva vreme pe avioanele de vanatoare si in ultima vreme si in masinile de Formula 1.

In pur stil Lamborghini, masina nu putea purta un nume care sa nu aiba legatura cu lumea arenelor si coridei. Don Eduardo Miura, un toreador de renume si proprietar al unei ferme de tauri feroce de rasa omonima, a fost cel care a dat nume primei hiper-masini a marci, Lamborghini Miura fiind socotita pana in ziua de azi de catre unii ca fiind cea mai frumoasa masina facuta vreodata. Asa a inceput legatura intre Lamborghini si corrida. Au urmat masini cu nume ca Espada, Jalpa, Islero, Murcielago sau Gallardo. Reventon nu face exceptie, un taur cu acelasi nume fiind cel care in 1943 il ucidea pe vestitul toreador Felix Guzman. Motivul alegerii acestei directii este unul simplu: Don Ferruccio Lamborghini, fondatorul firmei, avea o mare pasiune pentru tauri, fiind el insusi nascut in zodia respectiva. In cele din urma, pentru masinile minunate create de firma sa nu ii putem decat multumi lui Enzo Ferrari, atat de orgoliosul patron care l-a insultat pe cel care pana atunci facuse numai utilaje agricole. Lamborghini l-a vizitat pe Ferrari pentru a se plange de calitatea ambreiajului unui Ferrari 250 pe care il cumparase, ocazie cu care a fost sfatuit sa se intoarca la tractoarele sale. De aici incolo totul e… istorie a super-automobilelor italiene.

Revenind la Reventon, s-ar mai putea spune multe. A fost pus sa concureze cu un avion de vanatoare Panavia Tornado. Intreaga caroserie e confectionata din fibra de carbon ceea ce ii asigura o greutate de numai 1660 kg. Are 1001 de gadget-uri inteligente (probabil).

DAR… Nu asta conteaza. Singurul aspect sub care trebuie privita aceasta minune tehnologica este EXCLUSIVITATEA. Si asta e tot ce intereseaza pe colectionarii in ale caror garaje isi va face loc bijuteria italiana. Nu conteaza ca e facuta pe platforma tehnica a unei masini care costa cu mai mult de jumatate de milion mai putin, nu conteaza ca nu depaseste un Murcielago la acceleratie, viteza maxima sau in orice alta comparatie mai putin pretul... Stiu, este o masina inutila sub toate aspectele in afara de UNUL: daca ai un Reventon, nu mai esti un nedezvoltat psihic care da ture pe Magheru cu 20 sau 200 km/h. Esti un om care face o investitie financiara. Masina oricum nu isi va pierde vreodata valoarea, fie si numai pentru ca sunt doar 20 de bucati. Si nici un om cu mintea cat de cat in cap nu va scoate vreodata pe Magheru un Reventon. Il va tine intr-un garaj bine izolat impotriva umezelii si prafului, si bine pazit. Pentru ca e unul dintre cei 20 din toata lumea.

Eat your heart out, Ferrari!

3 comentarii:

LiaLia spunea...

F mishto povestea cu domnu ferrari si domnu lamborghini, tare! :) Dar trebuie sa-mi promiti ca nici un ghelban de la noi, oricati bani ar avea, nu va cumpara vreodata o minunatie din cele 19! Desi m-as amuza copios sa vad in traficul blocat, mergand cu 2 km/h, un imbecil spumegand intr-o nava din asta spatiala :))

Anonim spunea...

Reventon este genial...este cea mai avansata creatura tehnologica a momentului. Nu se compara cu nimic produs pana acum. Este victoria absoluta a rafinamentuliui tehnic asupra invechitelor si prea traditionalistelor masini italiene sau engleze. Nu e un musuroi de mucegai ca Aston Martin, sau un monstru cu picioare de lemn ca americanele...e pur si simplu IMPECABIL. BRAVO AUDI!!!

Nic spunea...

Ei, nu chiar... Cea mai avansata ar fi Veyron, nu crezi? Reventon e doar o masina de serie ultralimitata, foarte rapida si cu un look futurist. Fara a avea nici pe departe cele mai mari merite la capitolul dinamism.